|
|
„Provoz nového mýtného systému je skoro o miliardu korun ročně levnější. To ale není to podstatné. Český stát získal do svého majetku systém, který je flexibilní, a jehož další rozšiřování na nově zpoplatněné komunikace je rychlé a levné. V rámci výstavby nové silniční infrastruktury tak ušetří v příštích deseti letech oproti původní mikrovlnné technologii další miliardy korun,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.
Do okamžiku spuštění nového mýtného systému zaregistroval CzechToll více než dvě třetiny všech dopravců, kteří pravidelně jezdí po zpoplatněných silnicích a dálnicích v Česku. 313 335 zaregistrovaných dopravců si vyzvedlo 208 852 palubních jednotek. Dopravci z České republiky zapsali do systému během deseti týdnů od spuštění registrací 119 tisíc vozidel, tedy 93 % z celkového očekávaného počtu. První mýtnou transakci v novém systému vygeneroval jednu vteřinu po půlnoci řidič českého automobilu na dálnici D52 mezi Hrušovany a Rajhradem, za průjezd zpoplatněným úsekem bylo naúčtováno dopravci 7,17 Kč.
“Rád bych poděkoval všem partnerům, kteří nám pomohli mobilizovat všechny síly a přesvědčit takové množství dopravců, aby si v předstihu zajistili palubní jednotku,“ doplnil Matej Okáli.
Připravenost na možné dopravní komplikace
Společnost CzechToll je připravena zvládnout od pondělního rána očekávaný nápor malých dopravců ze zahraničí, kteří nechali registraci či vyzvednutí palubní jednotky až na první cestu do České republiky po 1. prosinci 2019. Do opatření investovala více než 60 milionů korun, v mimořádném režimu je do nich zapojeno řádově 700 pracovníků. Na hranicích je CzechToll připraven registrovat denně 15 tisíc řidičů bez nové palubní jednotky, dalších 65 tisíc řidičů denně pak může zaregistrovat své vozidlo ve vnitrozemí.
Zvýšená aktivita malých dopravců z České republiky i některých zahraničních zemí před koncem registračního období přinesla také zlepšení dopravního modelu CzechToll. Ačkoli i nadále hrozí na hlavních hraničních přechodech se Slovenskem, Polskem a Německem riziko tvorby kolon, jejich předpokládaná délka se dále snižuje.
„Naším cílem je zvládnout dopravu tak, aby byly dopravní komplikace minimální. Kapacita obchodních míst je využita na maximum a dopravci měli dost informací i času k registracím. Věříme, že ti odpovědní projedou přes hranice České republiky plynule, a ti méně odpovědní stráví čekáním maximálně jednotky hodin,“ uzavřel Okáli.